Morfologia
Substantivul
Articolul
Adjectivul
Pronumele
Numeralul
Verbul
Adverbul
Prepoziția
Conjuncția
Conjuncția din limba română
Model de analiză pentru conjuncție
Schimbarea valorii gramaticale a conjuncției
Locuțiuni conjuncționale
Model de analiză pentru locuțiune conjuncțională
Interjecția

Ce zic ceilalti

"Super!"

Darius - March 26, 2020


"Am modificat. Multumesc frumos pentru notificare."

Admin - March 26, 2020


"Bravo! Este explicat chiar bine ^^"

- March 26, 2020


"Admin te rog schimba la propozitia care arata subiect subst. elva in eleva"

Eduard - March 26, 2020


"Eu nu cred că este complet"

XxX - March 25, 2020


"E foarte bun si de ajutor. Mulțumesc "

Andrei - March 24, 2020


"bun"

zgyby - March 21, 2020


Model de analiză pentru conjuncție

În cele ce urmeaza veți găsi câteva modele de analiză pentru conjuncția din lima română

Articol scris in data de: February 1, 2020 în categoria: Conjuncția

Se dau următoarele texte:

Trenul se prăvălea peste văi și câmpuri ca o furtună. Orașele ori satele se făceau nevăzute.” - Al. Macedonski

și - conjuncție coordonatoare copulativă, simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între două complemente circumstanțiale de loc (peste văi - câmpuri).

ori - conjuncție coordonatoare disjunctivă, simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între elementele subiectului multiplu (orașele - satele).

Din nenumărate generațiuni de foi putrede și îngrămădite de vremuri își ridică fruntea sfios și rar o floare albastră sau roșie.” - C. Hogaș

și - conjuncție coordonatoare copulativă, simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între cele două atribute adjectivale (putrede - îngrămădite).

și - conjuncție coordonatoare copulativă, simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între cele două complemente circumstanțiale de mod (sfios - rar).

sau - conjuncție coordonatoare disjunctivă, simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între cele două atribute adjectivale (albastră - roșie).

Acum parcă înțelegea 1/ este cu putință 2/ ca unul citească 3/ ceea ce au scris alții, 4/ fiindcă toți cărturarii scriu într-un fel 5/ ...” - I. Slavici

- conjuncție subordonatoare simplă, fără funcție sintactică, stabilește relația între propoziția principală regentă nr. 1 și propoziția subordonată completivă directă pe care o introduce.

ca ... să - conjuncție subordonatoare compusă, fără funcție sintactică, stabilește relația între propoziția nr. 2 și propoziția subordonată subiectivă pe care o introduce.

fiindcă - conjuncție subordonatoare compusă, fără funcție sintactică, stabilește relația între propoziția nr. 2 și propoziția subordonată cauzală pe care o introduce.

Comentarii


Pentru a scrie un comentariu te rog să folosești următorul formular: